health

Broccoli, lekker en gezond

Broccoli
65views

Iedereen kent de groente wel, broccoli. De groene stronkgroente staat in menig huishouden steevast op het menu en dat is niet zonder reden. De groente is hartstikke gezond, smaakt heerlijk en kan in tal van gerechten gebruikt worden. Zo verveelt deze groente nooit en kan je ermee blijven variëren. Het koken van de broccoli is de meest gebruikte manier om deze groente klaar te maken, maar dit kan soms nogal ‘saai’ zijn.

Hoe je broccoli echt lekker maakt

Goed, de broccoli koken is dus soms nogal saai. Natuurlijk kan je het een stuk lekkerder maken met een kaassausje, pepersausje of kerriesausje. Je kan d’r ook voor kiezen om de broccoli anders te bereiden. Denk aan de stronkgroente gebruiken in een heerlijke ovenschotel met gehakt, kaas, bloemkool en aardappelschijfjes. Verder is het wokken of roerbakken ook een supermanier om deze groente klaar te maken. De smaken kunnen zich dan mooi mengen met die van andere groentes, vlees en bijvoorbeeld sojasaus.

Wil je het maximale uit deze groente halen, dan moet je zeker overwegen om deze groente te stomen. Met deze manier van bereiden bewaar je zo veel mogelijk vitamines en mineralen, ideaal! Daarnaast is broccoli stomen ook harstikke snel gedaan. Met 4 à 5 minuutjes ben je al klaar! Hoewel de broccoli stomen soms als saai gezien kan worden, kan het hartstikke lekker zijn. Voeg wat knoflook en bosui toe en het geheel krijgt meteen veel meer smaak.

Supergezond

Zoals gezegd, broccoli is supergezond. Als we alleen al kijken naar de vitamines, dan barst het er van. A, B, C, E en K zitten in. Daarnaast zit broccoli ook vol met calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper. Kortom, met broccoli krijg jij je dagelijkse portie vitamines en mineralen zeker binnen. Daarnaast zitten er relatief weinig calorieën in, wat deze groente helemaal ideaal maakt.

Leave a Response