Huis en tuin

Dit moet je regelen bij een verhuizing

verhuizing
184views

Ga je binnenkort verhuizen? Dan ga je een spannende tijd tegemoet. Of je nou voor het eerst op kamers gaat wonen of je gaat verhuizen naar je eerste echte huis. Er gaat veel veranderen, je komt in een andere omgeving terecht. Vaak is het leuk om te verhuizen, maar er zijn ook genoeg redenen waarom het niet leuk kan zijn. Het is mogelijk dat je verplicht wordt de huidige woonruimte te verlaten omdat je bijvoorbeeld de huur niet kan betalen. Wanneer het zo ver is moet er veel geregeld worden. Voor de verhuizing, tijdens, maar ook na de verhuizing. In dit artikel gaan we dieper in op wat er allemaal gedaan moet en kan worden.

Hypotheek en notaris

Er zijn leuke dingen die geregeld moeten worden maar ook dingen die minder leuk zijn en simpelweg geregeld moeten worden. Verhuizen kost altijd geld, je zit vaak met overlap van huur of hypotheek, maar ook wil je nieuwe spullen aanschaffen. Bij het kopen van een huis krijg je te maken met de kosten koper. In de kosten koper zitten verschillende zaken die je moet betalen. Dit bedrag is afhankelijk van veel factoren zoals het tarief van de hypotheekadviseur, de notaris en de taxatiekosten. Bij het kiezen van een notaris kies je vaak een onderneming die in de buurt zit, ga je verhuizen naar Nijmegen? Dan kies je in principe een notaris in Nijmegen. Als je kiest voor een notaris aan de andere kant van Nederland zal je namelijk reiskosten voor de verkoper moeten betalen.

Verzekeringen afsluiten

Wanneer je gaat verhuizen bestaat de kans dat je andere verzekeringen wil of moet afsluiten. Als je voor het eerst een huis koopt moet je in de meeste gevallen bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering en opstalverzekering afsluiten. Als je voor het eerst samen gaat wonen is een arbeidsongeschiktheidsverzekering en werkloosheidsverzekering ook prettig om te hebben.

Adreswijziging doorgeven

Als je gaat verhuizen krijg je natuurlijk een nieuw adres. Hiervan moeten bekenden/familie, maar ook instanties op de hoogte zijn. Voor familie en vrienden is een verhuiskaartje natuurlijk geschikt. Een leuke foto van het nieuwe huis of standaard een kaartje met het nieuwe adres is altijd leuk om te sturen.

Zoals hierboven benoemd moeten ook instanties op de hoogte zijn van je verhuizing, denk hierbij aan verzekeringsmaatschappijen, je werk maar ook de gemeente. Dit laatste is nog wel het belangrijkste. Wanneer je verhuist naar een andere gemeente zal je jezelf hier moeten inschrijven. Vergeet dit niet!

Als je een auto hebt en een parkeervergunning had of nodig hebt, zal je ook deze moeten opzeggen of aanvragen. Dit kan je beter op tijd doen zodat je het niet vergeet en je verzekerd bent van een vergunning.

Inpakken en gaan!

Natuurlijk is het belangrijkste inpakken en verhuizen. We kunnen niet vaak genoeg zeggen dat het belangrijk is om goed voorbereid te zijn op een verhuizing. Wanneer je alles ruim van de tevoren hebt ingepakt scheelt dat weer op de verhuisdag of dagen. Tevens heb je dan genoeg tijd om al jouw/jullie spullen uit te zoeken en eventueel te verkopen. Want tijdens een verhuizing kan je elke cent gebruiken!

Leave a Response