healthMannenVrouwen

Hoeveel zoetigheid mag ik consumeren voor een gezond gebit?

gezond gebit
225views

We weten allemaal wel dat te veel zoetigheid niet goed is voor je gebit en algehele gezondheid. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Het nuttigen van suiker wordt in de mond omgezet in zuren. Dit verlaagt de ph waarde in de mond, wat schadelijk is voor je tandglazuur. Wanneer je tandglazuur beschadigt, ontstaan er gaatjes. Dit is helaas onomkeerbaar en dan ontkom je niet aan een bezoek aan de tandarts in Den Haag. Af en toe zoetigheid nuttigen kan in principe geen kwaad, maar wees er bewust van hoe vaak je suiker nuttigt. Met zoetigheid moet je niet alleen denken aan snoep, maar ook fruit en frisdrank. Nederlanders nuttigen gemiddeld 30% te veel suiker. Over het algemeen wordt er een max van 12.5 suikerklontje gegeven voor de gemiddelde persoon. Dit lijkt misschien veel, maar een glas limonade kan al gemakkelijk 6 suikerklontjes bevatten!

Helpt goed poetsen na het nuttigen van suikers?

Kun je door goed poetsen na het nuttigen van suikers de schade beperken? Helaas is dit niet het geval. Het is juist niet goed voor je glazuur wanneer je direct na het eten of drinken van suiker je tanden poetst. Het glazuur is de eerste 30 minuten het meest kwetsbaar, dus het is aan te raden te wachten met poetsen. In de ochtend kun je dus beter je tanden voor het ontbijt poetsen, of 30 minuten te wachten wanneer je je tanden na het ontbijt wil poetsen. Het poetsen helpt om bacteriën en etensresten te verwijderen, zodat het je tandglazuur niet beschadigd. Poets met een zachte tandenborstel of elektrische tandenborstel voor goede mondhygiëne. Flos dagelijks zodat je etensresten kunt verwijderen waar je tandenborstel niet bij kunt.

Verdere tips om je gebit te beschermen

Wist je dat producten die zetmeel bevatten omgezet worden in suikers? Brood, pasta en chips bevatten zetmeel. Door het eten van deze producten blijven er resten achter in je tanden die omgezet worden in natuurlijks suikers. Hierdoor kun je glazuur schade oplopen. Indien je gebit de tijd krijgt om de ph waarde te herstellen, kun je voorkomen dat de zuren je gebit beschadigen. Wanneer je echter te vaak eet, kan dit niet herstellen. Hierdoor is het aan te raden de eetmomenten te beperken tot 7 per dag. Hierbij kun je bijvoorbeeld 3 maaltijden op een dag nuttigen, en 4 tussendoortjes. Probeer het aantal snoepmomenten tot twee keer per dag te beperken. Door direct een glas water te drinken reinig je je mond, waardoor de ph waarde minder zuur wordt. Met deze tips hoef je al het lekkers niet af te zweren, maar kun je op een verantwoordelijke manier genieten. Indien je toch gaatjes hebt die zenuwpijn veroorzaken, kun je gelukkig altijd bij de Den Haag spoedtandarts terecht.

Leave a Response