Zakelijk

Is direct mail per post nog effectief?

Is direct mail per post nog effectief?
69views

Direct mail per post is allang niet meer zo groot als dat het ooit was. Maar dat betekent niet dat het niet meer effectief is. Integendeel, de concurrentie in de brievenbus is dermate klein geworden dat het juist zeer effectief kan zijn als jij een direct mail per post naar je doelgroep verstuurd.

Maar het moet dan wel om een goed doordachte direct mail gaan. Maar wat is dat dan, een goed doordachte direct mail? Daarvoor geven we je in dit artikel een aantal tips.

Stel de ontvangers centraal

Het belangrijkste uitgangspunt van een direct mail is dat je de ontvangers centraal stelt. Hiermee bedoelen we dat je de boodschap op hen afstemt. Zorg daarom dat duidelijk is waarom jouw product of dienst de oplossing voor hun probleem/behoefte is.

Houd daarbij rekening met de twijfels die ze mogelijk hebben over jouw producten of diensten en probeer die in de mailing weg te nemen. Een specialist, zoals Direct mail specialist Mail Succes uit Gouderak, kan je hierbij helpen. Door de ontvangers van jouw mailing centraal te stellen bij het uitwerken van je reclameboodschap neemt de kans op een goede respons toe. 

Maak de openingskans zo groot mogelijk

Een direct mail kan pas kans op succes bieden als de envelop wordt geopend. Daarom is er alles aan gelegen om ervoor te zorgen dat die openingszinkans zo groot mogelijk wordt. Dat kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door een opvallende kleur envelop te gebruiken.

Een andere tactiek die vaak wordt toegepast is door de adresgegevens en de naam van de ontvanger met pen op de envelop te schrijven. Omdat bijna niemand dit nog doet, val je direct op tussen de andere poststukken.

Wat ook zeer effectief kan zijn is het toevoegen van een weggever. De weggever zorgt namelijk voor een hobbel in de envelop waardoor de nieuwsgierigheid bij de ontvanger geprikkeld wordt en de kans dat hij de envelop gaat openen groter wordt.

Maak duidelijk wat je van de ontvanger verlangt

Een belangrijk onderdeel van een direct mailing is dat het duidelijk is wat je van de ontvanger verlangt. Oftewel, welke actie moeten ze nemen? Is dat bijvoorbeeld een bezoek aan jouw website? Het bestellen van een product of dienst? Of het inplannen van een adviesgesprek?

Denk goed na over welke actie je van ontvanger verlangt en maak het vervolgens zo eenvoudig mogelijk om die actie uit te voeren. Het beste is om één actie aan je direct mail te koppelen. Op die manier maak je het duidelijk wat de ontvanger moet doen.

Denk na over de follow-up

Een belangrijk onderdeel bij direct mail is de follow-up. Oftewel de actie die je neemt nadat je de mailing hebt verstuurd. Dat kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een tweede mailing of het nabellen of bezoeken van potentiële klanten.

Denk goed na over welke acties het beste bij jouw mailing passen. Want eerlijk is eerlijk, het versturen van een direct mail per post kost al snel enkele duizenden euro’s. Er is dan ook alles aan gelegen om van jouw mailing een succes te maken.