Auto&vervoercar tech

Nederland fietst naar vermogen

accu
172views

De laatste jaren heeft het fietsen met trapondersteuning een hoge vlucht genomen. Het gebruik van gewone fietsen neemt af, daar waar de elektrische fiets of afgekort de E-bike in populariteit alleen maar toeneemt. Het gaat zo goed met de verkoop dat sinds 2018 de cijfers voor het eerst boven de miljard euro uitkomen.

In tegenstelling tot een gewone fiets is er bij de E-bike één belangrijk knelpunt wat betreft de kosten. Het gaat dan tevens over het duurste onderdeel van de fiets, te weten de accu. Het laadvermogen neemt af bij een lage temperatuur en heeft in tegenstelling tot de fiets een korte levensduur.

De accu in ontwikkeling

De accu bepaalt tot hoever je kunt gaan op de fiets. Het is kortweg gezegd een kwestie van voltage en ampère die worden opgewekt door de accucellen. Door op een slimme wijze deze cellen serieel en parallel te verbinden komt de accu aan het vermogen. De kwaliteit van de accucellen bepaalt mede de levensduur. 

Vroeger werden er loodaccu’s gebruikt. Deze waren zwaar en gingen maar zeer beperkt mee. Daarna kwam de Nikkel Cadmium Accu op de markt, die aanmerkelijk lichter was. Het nadeel was dat ze een ingebouwd geheugen hadden. Als deze accu’s niet helemaal ontlaad werden na gebruik, dan onthielden ze dit en gingen dan zelf ontladen onder het fietsen. Sinds echter de Nikkel Metaalhydride accu werd gefabriceerd is de naam van de elektrische fiets gevestigd. Echter deze accu kon maar driehonderd keer worden opgeladen.

Accu vervangen of repareren

Tegenwoordig is er de Ion Lithium accu die in de fiets gebruikt wordt. Een accu die een twee keer zo grote capaciteit heeft en bovendien ook nog een stuk lichter is. Helaas neemt met het ouder worden de capaciteit af. Dit alles klinkt teleurstellend, daar over het algemeen vanuit de fabrikanten wordt gemeld dat deze accu een levensduur van zes jaar heeft bij goed gebruik. Gelukkig is er tegenwoordig de mogelijkheid tot revisie van de accu. Het beste is om dit aan een professional over te laten. Over het algemeen moeten alle batterijcellen vervangen worden maar ook het batterijmanagementsysteem. Het is van belang dat het systeem en de cellen aansluiten. Voor de cellen bestaat er een ondergrens in voltage. Als de cellen deze grens passeren dan ontladen ze te diep en gaan vervolgens kapot. Een beschadigde accu kan een kans op brandgevaar opleveren. Het is daarom verstandig om met een vakman te overleggen wat er mogelijk is, zodat je weer vele jaren kunt genieten van de revisie van je fietsaccu.

Leave a Response