Goede relatiegeschenken kunnen een fantastisch marketinginstrument zijn. Het is de perfecte manier om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. Tegelijkertijd is het ook een slimme methode om relaties verder aan je te binden. Toch is het niet altijd gemakkelijk om het juiste relatiegeschenk te vinden. Het aanbod is immers erg groot. Er is zoveel mogelijk dat het lastig is om de juiste beslissing te maken. Want waar let je op? Waar hou je rekening mee? Hoe weet je zeker dat het cadeau ook echt in smaak bij de ontvanger valt? In dit artikel zetten we drie tips op een rij om je hierbij te helpen. Zo wordt het kiezen van het perfecte relatiegeschenk bij www.premiumwereld.nl/ een stuk eenvoudiger.
1. Weet wie de ontvangers zijn
Het succes van een goed relatiegeschenk zit hem vooral in de functionaliteit ervan. Veel relatiegeschenken worden toch nog te vaak achteloos in een hoek gegooid of belanden zelfs in de prullenbak. Het is zonde als de ontvanger helemaal niets aan het cadeau heeft. Dan schiet deze zijn doel voorbij en investeer je heel veel geld, zonder dat dit echt iets oplevert.
Daarom is het verstandig om goed na te denken over de doelgroep. Wie zullen jouw relatiegeschenken ontvangen? Zijn dit mensen binnen de fitnessbranche? Dan is het wellicht een leuk idee om een zweetbandje of een bedrukte drinkfles cadeau te doen. Zijn dit mensen die werkzaam zijn in de bouw? Dan is een vouwmeter bedrukken een leuke manier om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten en tegelijkertijd iets te geven wat praktisch is in gebruik.
2. Laat je niet verleiden door goedkope alternatieven
Natuurlijk wil je als ondernemer de kosten zo laag mogelijk houden. Besef echter goed dat een relatiegeschenk enkel werkt als marketinginstrument als deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden. Het geschenk gaat zijn doel voorbij als deze eigenlijk helemaal niets kan betekenen voor de ontvanger. Of als de kwaliteit zo laag ligt, dat deze binnen mum van tijd in de prullenbak belandt. Daarom is het beter om je niet te laten verleiden door goedkope alternatieven en echt voor kwaliteit te kiezen. Dan ben je misschien wat meer kwijt, maar dan is de kans op succes ook veel groter. Wees je er bovendien van bewust dat je met dit geschenk jouw bedrijf wilt promoten. Het geeft geen goede indruk als je dan een product van lage kwaliteit probeert te schenken.
3. Pas het geschenk aan als de gelegenheid hierom vraagt
Wat is de reden dat je juist op dit moment een geschenk wil geven? Is dit bijvoorbeeld om het jubileum van jullie samenwerking te vieren? Of omdat een bepaalde feestdag nadert? Dan is het wel zo leuk om deze reden mee te nemen in de keuze die je maakt. Als je bijvoorbeeld een geschenk wilt geven voor Sinterklaas, dan is het een leuk idee om bijvoorbeeld een chocoladeletter in het logo van jullie bedrijf te geven. Door het cadeau af te stemmen aan de gelegenheid, laat je zien dat hier goed over nagedacht is.