mens&gezondheid

Rol van testosteron 

Testosteron verhogen
34views

Er zijn verschillende manieren voor testosteron verhogen, maar wanneer is dat nodig? Om daar een antwoord op te krijgen leggen we je eerst meer uit over wat testosteron precies is. Het is een hormoon wat je bij mensen tegenkomt en het woord bestaat uit een samenstelling van testis en steroïde. Testis heeft de Latijnse betekenis voor teelbal en steroïde is een soort hormoon. Het wordt bij elkaar ook wel een mannelijk hormoon genoemd en waarom is dat zo? Want ook vrouwen hebben testosteron. De reden hiervoor is dat het mannelijke lichaam tot tien keer zoveel testosteron kan produceren als een vrouwelijk lichaam. Het grootste deel wordt bij mannen in de teelballen gemaakt en bij vrouwen in de eierstokken en bijnieren. 

Wat doet testosteron precies?

Goed om te weten is het wat testosteron precies in je lichaam doet. Het speelt een belangrijke rol bij het libido van mannen, het gedrag en ook speelt het een rol bij de opbouw van de spiermassa. Maar er is nog meer waarvoor het een belangrijke functie heeft in het (mannelijke) lichaam. Het speelt zoals al aangegeven een rol bij het libido, bij zowel mannen als bij vrouwen. Het draagt bij aan de ontwikkeling van de geslachtskenmerken en het speelt een rol bij de productie van sperma. De laatste vijftig jaar zou de spermakwaliteit flink zijn afgenomen, zo blijkt uit een onderzoek van 2022. Voorheen bevatte 1 ml sperma 90 miljoen zaadcellen en tegenwoordig nog maar 50 miljoen. Daarnaast speelt het nog een rol bij de spiergroei (het stimuleert de groei van skeletspieren), speelt een rol bij de botmassa (zorgt voor sterke botten) en het zorgt voor vetverbranding. 

Ouder worden 

Voor vrouwen is een gezond testosteronniveau ook van belang. Tijdens het ouder worden speelt een goede hoeveelheid testosteron een grotere rol, dit geldt voor mannen en voor vrouwen. Het is daarom van belang dat je er alles aan doet om je testosteron te verhogen en dan moet je sowieso genoeg bewegen, gevarieerd eten, stress proberen te vermijden, zoveel als mogelijk proberen verse groenten en fruit te eten en voeding eten die zorgt voor genoeg energie om de dag door te komen.

Leave a Response