Uncategorized

Soepel logistiek proces: let op deze knelpunten

54views

De logistieke sector is booming en blijft groeien. Daar dragen de meesten van ons aan bij, doordat we online winkelen bijvoorbeeld. Op dagelijkse basis zijn er heel wat chauffeurs met al deze online aankopen onderweg. Voor logistieke bedrijven is het dan ook zaak om efficiënt te werken om de vraag te kunnen blijven bijbenen. Hieronder een aantal zaken die een efficiënt logistiek proces in de weg kunnen staan.

Overproductie


Een voorraad hebben voelt veilig. Je weet met een goede voorraad dat je een klant niet snel teleur hoeft te stellen. Daarbij kun je extra snel leveren. Toch kan een royale voorraad een efficiënt werkproces in de weg staan. Zo kan te veel voorraad een magazijn echt onwerkbaar maken. Hoe meer voorraad, hoe minder overzicht. Misschien heb je zelfs extra opslagruimte nodig. Hier gaat tijd en geld inzitten. Daarbij zal jouw personeel zich vaker bezig houden met het verplaatsen van voorraad. Omdat het in de weg staat, of juist om het naar een plek te brengen waar het beter bereikbaar is.

Onnodige meters

Bovenstaande punt, waarbij werknemers veel in de weer zijn met het verplaatsen van voorraad, valt onder het maken van ‘onnodige meters’. Met minder voorraad kon deze tijd besteed worden aan bijvoorbeeld orderpicken. Voor orderpicken is een goed ingericht magazijn heel belangrijk. Is een magazijn onlogisch ingedeeld, dan maken jouw orderpickers gegarandeerd onnodige meters. Het is juist belangrijk dat je de looptijd voor de orderpickers zo kort mogelijk houdt. Hoe? Door je producten bereikbaar te houden, veel verkochte producten vooraan te stallen en bijvoorbeeld dwarsgangen te maken.

Inefficiënte bezorgroutes

Jouw orderpickers kunnen onnodige meters maken, maar jouw chauffeurs ook. Met de juiste routeplanner software voorkom je deze extra kilometers in je bezorgroutes. Daarmee spaar je brandstof uit én tijd. Een goede routeplanner voor meerdere adressen kan het bezorgtraject van jouw logistieke bedrijf stroomlijnen. Daarbij kan deze slimme route software vaak gekoppeld worden aan je CRM-pakket of webshop. Dit maakt handmatige invoer overbodig en zo kun je in veel minder tijd een route uitstippelen.

Geen aandacht voor fouten

Vergeet met al deze efficiëntie niet om af en toe stil te staan bij belangrijke zaken. Zoals bijvoorbeeld bij de fouten die er binnen je bedrijf gemaakt worden. Deze fouten geven jou inzicht in waar verbetering mogelijk is. Krijg je een klacht binnen van een klant, zoek dan precies uit waar het mis is gegaan. Is dit tijdens het orderpicken gebeurt, tijdens het transport of misschien al bij het bestelproces? Hoe beter jij zicht hebt op waar het misgaat, hoe concreter en sneller je dit probleem kunt aanpakken. Zo kun je dezelfde fout in de toekomst voorkomen en daarmee houd je de klanttevredenheid hoog.

Leave a Response