Mens&gezondheid

Thuis sporten

thuis sporten
34views

Thuis sporten is niet altijd even makkelijk, daarom 10 tips die je thuistraining effectiever maken 

Maak afspraken 

Je favoriete cursus in de studio is altijd op een bepaalde dag. Omdat je dat weet, handel je daarnaar en maak je ruimte in je agenda. Hetzelfde zou je moeten doen met je eigen training thuis. Plan je tijd. Misschien heb je zelfs een afspraak in je agenda staan, zodat je er steeds weer aan herinnerd wordt. Dit verkleint het risico dat je je training steeds weer moet uitstellen. 

Vaste tijden voor je thuistraining 

Wij mensen zijn gewoontedieren. Vaste processen brengen structuur in ons leven en zijn makkelijker na te leven. Als je je training al hebt ingepland, zoals in punt 1, probeer dan een zekere regelmaat op te bouwen. Als je training op dinsdag een gewoonte wordt, zul je het gemakkelijker vinden om jezelf te motiveren. Je twijfelt niet meer aan het feit dat je elke ochtend en avond je tanden poetst, want het is stevig geïntegreerd in je dagelijkse routine. 

Geen tv of afleiding tijdens het sporten 

De televisie leidt je alleen af ​​van de essentie: je bewegingen. Zodra je iets heel interessants op tv ziet, wordt de kans groter dat je je training onderbreekt of zelfs annuleert. Probeer jezelf te bevrijden van dergelijke “afleiders”. Hieronder vallen ook: mobiele telefoons, Facebook, pc’s of mogelijke onruststokers zoals dieren, kinderen of partners. 

Creëer een apart gebied of ruimte

Nauw verwant aan het vorige punt zorgt een afgesloten ruimte voor een betere concentratie tijdens thuistraining zonder afleiding. Deze kamer kan een studeerkamer zijn, de garage, de feestzaal of, als het weer het toelaat, de tuin of het park om de hoek. Door de plaats voor je training te veranderen, kun je de training gemakkelijker zien als een samenhangende taak die pas na voltooiing wordt beëindigd. 

Focus jezelf 

Trainen vereist een hoge mate van concentratie. Bovenal zijn oefeningen die je thuis kunt doen met je eigen lichaamsgewicht vaak complexer om uit te voeren. Deze oefeningen vragen veel focus van je. Alleen correct uitgevoerde bewegingen bieden u effectieve en blessurevrije trainingsprikkels. Besteed aandacht aan je bewegingskwaliteit in plaats van kwantiteit.

Stopwatch

Om te bepalen hoe gefocust en gefocust je was op wat je aan het doen was, kun je je trainingstijd meten. Hoe minder onderbrekingen veroorzaakt door afleiding of pauzes, hoe sneller je krijgt wat je wilt doen. Een andere uitdaging kan zijn om je tijd altijd een beetje te ondermijnen of om het vanaf een bepaald niveau binnen je beste doel te houden.

Maak een plan

Een opleidingsplan zorgt voor structuur en systematiek in de opleiding. Iedereen heeft oefeningen die hij leuker vindt dan anderen. Maar het is veel effectiever om systematisch aan je zwakheden te werken en beter onder controle te zijn dan te doen waar je vandaag zin in hebt. Een trainingsplan helpt je om op een evenwichtige manier en op jouw intensiteit of belastingsniveau te werken.

Documenteer je training

Een trainingsdagboek heeft verschillende voordelen: je kunt er mee opnemen dat je hebt getraind, wat je met welke intensiteit hebt gedaan en hoe goed het heeft gewerkt. Deze documentatie maakt het makkelijker om vooruitgang te boeken en jezelf te vergelijken met “gisteren”. Als je een slechte dag hebt gehad tijdens het sporten, kun je je recente trainingen bekijken en misschien een verklaring vinden voor je indruk: misschien heb je meer herhalingen gedaan of een hoger gewicht gebruikt dan normaal?

Handige uitrusting

Thuis zijn oefeningen met je eigen lichaamsgewicht vooral geschikt voor kracht-, duur- en lenigheidstraining, maar sommige bewegingen zijn met de juiste apparatuur veel effectiever te trainen dan met je eigen lichaamsgewicht alleen.

Trainingspartner / bedieningselement

Het hoeft niet je eigen personal trainer te zijn die je dwingt te trainen! Zelfs als deze oplossing natuurlijk een van de meest effectieve is. Alles is altijd leuker samen! Een trainingspartner kan je aanmoedigen om tot het uiterste te gaan in de training, maakt vergelijkingen of kleine motiverende competities mogelijk. Daarnaast is een trainingspartner ook een sociale controle die een afzegging bemoeilijkt. Ook trainen in een kleine groep kan deze functie vervullen.

Leave a Response