mens&gezondheid

Waarom sporters eiwitrijk moeten eten

39views

Als je een beetje thuis bent in de sportwereld, dan weet je vast dat er speciale sportvoeding bestaat. Shakes, low carb dinners, maaltijdrepen: ze zijn allemaal bedoeld om jouw sportprestaties een maximale ondersteuning te geven. In de webshop van https://www.fuelyourbody.nl/ kom je bijvoorbeeld producten tegen die bedoeld zijn voor spieropbouw, voor gewichtstoename of juist –afname, en als support na je work-out.

De meeste sportvoeding bevat extra veel eiwit. Wat is eiwit precies en waarom hebben sporters het nodig? En wat zijn goede maaltijden met een extra dosis eiwit?

Eiwitten zijn onmisbaar voor je lichaam

Een eiwit of proteïne is een groot, ingewikkeld molecuul dat de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam vormt. Elke spiercel, iedere zenuw en zelfs je botten zijn gevormd uit of door eiwitten. Omdat een eiwit uit een combinatie van kleinere bouwblokjes (aminozuren) bestaat, heeft elke proteïne een andere vorm – en een ander taakje in je lichaam.

Omdat eiwitten ook weer worden afgebroken, moeten we constant nieuwe eiwitten binnenkrijgen uit onze voeding. De proteïnes in een kippenpootje of bonenwrap worden in je darmen afgebroken tot aminozuren. Door je lichaamscellen worden die aminozuren weer gebruikt om nieuwe eiwitten op te bouwen. Bijvoorbeeld de eiwitten van een nieuwe spiercel.

Wat doen eiwitten voor het lichaam van een sporter?

Het doel van jouw dagelijkse work-out is eigenlijk om spierschade op te lopen. Spierschade op heel kleine schaal dan: deadlifts, curls en squats leveren kleine scheurtjes in je spieren op. Dat is niet erg, want je lichaam gaat nu nieuwe spiercellen aanmaken om die scheurtjes op te vullen, zodat jij grotere en mooiere biceps, deltoids of abs krijgt.

Omdat je spiercellen uit veel eiwitten zijn opgebouwd heb je na je training eiwitrijk eten nodig, zodat je je spiermassa snel kunt vergroten. En ook als je aan het afvallen bent, kan je eiwitrijk voedsel gebruiken, om te voorkomen dat je te weinig van deze essentiële stof binnenkrijgt. Je verliest dan wél het gewicht dat je kwijt wilt, maar je spiermassa blijft gehandhaafd.

Eiwitrijk én lekker eten

Voedsel met veel eiwit helpt dus bij de opbouw van je spieren, en zorgt daardoor dat je snellere en betere resultaten van je krachttraining of fitnesssessie ziet. In welke etenswaren zit veel eiwit? De basic voedingsmiddelen met een groot proteïnegehalte zijn vlees, vis, eieren, kaas, sojaproducten, peulvruchten en noten. Verwerk daarom veel van deze etenswaren in je dieet als je enthousiast aan het sporten bent!

In eiwitrepen en –shakes zitten vaak melkeiwitten (‘whey protein’) in poedervorm. Dat is een efficiënte manier om deze stof binnen te krijgen, maar niet altijd de smakelijkste. Maar sporten hoeft niet gelijk te staan aan smakeloos eten. Je kunt gelukkig tegenwoordig online ook kant-en-klare eiwitrijke fitness maaltijden bestellen! Die zijn bereid met verse kip, vlees en andere eiwitbronnen.

Kies voor een maaltijd met veel zetmeel, die je de energie geeft om lang door te trainen. Of ga juist voor een low carb diner, waarmee je veilig kunt afvallen en toch je spiermassa op peil houdt. Deze gerechten smaken uitstekend – en dat is mooi, want je mag jezelf best belonen voor al dat harde werk!