technology

Wat doen bedrijven op gebied van privacy en klimaat?

Wat doen bedrijven op gebied van privacy en klimaat?
212views

Als er iets is waar we de laatste tijd in het nieuws veel over lezen, zijn issues rondom privacy en klimaat. Vooral bedrijven zitten met deze kwesties in hun maag omdat zij op beide gebieden het beste willen bieden voor de klant. Topics die hierbij komen kijken zijn een verhoging van inbraak in bedrijfsgevoelige informatie of persoonsgegevens en greenwashing. Bedrijven communiceren daarom veel over wat zij doen op dit gebied, maar als consument is het soms moeilijk te bepalen wat er echt gebeurd. Door normen als ISO 14001 onderscheiden bedrijven zich doordat zij daadwerkelijk kunnen aantonen een verschil te maken. Benieuwd naar wat bedrijven verder doen en waar je als consument op kunt letten? Lees dan vooral verder.

Greenwashing

Om te beginnen is het goed om de term greenwashing verder toe te lichten. Deze term hoor je namelijk steeds vaker en voor velen is het niet duidelijk wat dit inhoudt. In grote lijnen betekent het dat bedrijven communiceren over verduurzaming en klimaatvriendelijk gedrag, maar dit in de praktijk niet toepassen. Het wordt dan ingezet als marketingvorm in plaats van dat dit geïmplementeerd wordt in de manier van werken. Gelukkig wordt hier sterk op toegezien, maar zien we ook nog steeds dat klimaatactivisten soms zelf de touwtjes in handen nemen om aandacht te vragen voor bedrijven die dit doen. Als consument kun je hier op letten door verder te kijken dan de communicatie van het bedrijf, en kritisch te zijn naar wat zij aanbieden en hoe dit tot stand komt. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dit vaak ook het geval. Ook certificaten kunnen helpen om dit onderscheid op te helderen.

Privacy

Met de digitalisering die alsmaar versneld, groeien ook de zorgen om privacy. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld de zorgen die mensen momenteel hebben over de Coronacheck App die de overheid lanceert. Helaas lees je toch ook nog geregeld in het nieuws dat het misgaat en bedrijfs- of persoonsinformatie op straat komt te liggen. Het is dan ook daarom dat bedrijven daar veel in investeren en proberen de risico’s hierop zo laag mogelijk te houden. Helaas is dit nooit in zijn geheel uit te sluiten. Ook hier spelen certificeringen een rol. Als consument kun je bijvoorbeeld kijken of een bedrijf in het bezit is van een ISO 27701 of vergelijkbaar certificaat. Een onafhankelijke partij verleent dit certificaat wanneer voldoet wordt aan de gestelde normen, deze worden tevens regelmatig opnieuw gecontroleerd.

Leave a Response