
Bedrijfskleding, dagelijkse kleding of toch sportkleding? Wat is het verschil en zit hier überhaupt verschil in? Er zit wel degelijk verschil in. Wat die verschillen zijn leggen wij hieronder uit!
Wat is bedrijfskleding en welke functie heeft het?
Bedrijfskleding is kleding met een functie voor werkgelegenheden. De kleding wordt gekocht door de werkgever voor hun werknemers ter bescherming voor de veiligheid en de representatie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende collecties zoals: representatieve bedrijfskleding, werkkleding, horeca kleding, zorg kleding, casual bedrijfskleding en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Er zijn een aantal functies die bedrijfskleding met zich mee brengt. Doordat medewerkers zich meer hetzelfde gekleed hebben ontstaat er gelijkheid en herkenbaarheid in een groep. Uniformiteit, wordt dit ook wel genoemd. Deze term geeft de gelijkenis aan in een groep. In de bedrijfskleding wordt vaak de huisstijl van het bedrijf verwerkt. Naast de gelijkenis in de groep, heeft het ook een beschermende rol. Het biedt veiligheid aan de risicovolle beroepen zoals politieagenten en brandweermannen/vrouwen. Zij dragen een pak met weerstand voor de dingen die kunnen gebeuren in hun beroep.
Hoe belangrijk is bedrijfskleding?
Bedrijfskleding is een van de belangrijkste dingen in je beroep. Het brengt je veiligheid en stimuleert de groep tot een geheel, maar ook de loyaliteit en trots zijn belangrijk. Medewerkers zullen met trots rondlopen in hun bedrijfskleding, mits het allemaal goed wordt uitgevoerd.
Sommige mensen vragen zich af: “wat is bedrijfskleding? En is het verplicht te dragen?” Wat bedrijfskleding is, hebben wij hierboven kort beantwoord. Is het ook verplicht? Er is geen duidelijk antwoord te geven op de vraag of bedrijfskleding wel of niet verplicht is. Wanneer jouw werkgever voor de merkstrategie de kleding onderdeel maakt, dan kan hij of zij jou dat verplichten. Jij werkt voor je werkgever in het bedrijf, supermarkt of een andere sector en diegene wil dat zijn medewerkers hetzelfde dragen en dus bedrijfskleding dragen. Dit is waarschijnlijk wel een pré. Weiger je dit? Dan kan dat gevolgen hebben. De werkgever heeft het recht je te ontslaan wegens werkweigering.
De kleding is ook belangrijk om het merk te versterken, een merkstrategie. Bij de Albert Heijn hebben zij dan ook op de bedrijfskleding hun logo staan en zijn de kleuren van de polo’s, jasjes of blousejes in de huisstijl van de Albert Heijn. Dit wordt ook wel branding genoemd. Je werknemers als wandelende reclame om zo het merk te versterken. Voor het personeel is het belangrijk om de bedrijfskleding wel netjes te houden en er in de winkel vertoonbaar uit te zien. Dit komt, omdat het simpelweg logisch is dat je er vertoonbaar uit ziet op je werk, maar ook omdat het merk zo goed neergezet wordt. Loop jij met een veelte verkreukeld blouseje? Dan doe jij de naam van je bedrijf slecht.
Bedrijfskleding is dus kleding met een functie voor werkgelegenheden. Een kleine vorm van reclame maken en branding.
There is definately a lot to find out about this subject. I like all the points you made