health

Wat zijn de beste diëten?

dieet
240views

De zomer staat weer voor de deur. De hoogste tijd om nog even in vorm te komen voordat het strandseizoen weer begint. Maar met welk dieet behaal je het snelst resultaat? Wij zochten het voor je uit.

Een crash dieet

Eén van de snelste manieren om af te vallen is het volgen van een crash dieet. Met een crash dieet val je snel af omdat je een grote negatieve energiebalans creëert. Dit betekend dat je veel minder calorieën eet dan je wat je lichaam dagelijks verbrand. De gemiddelde man verbrand dagelijks 2.500 kcal en de gemiddelde vrouw 2.000 kcal. Dit is afhankelijk van je lengte en gewicht en de mate waarin je actief bent. Voor iedereen geldt dat het lichaam veel calorieën nodig heeft om op temperatuur te blijven en om basisfuncties aan de gang te houden. Denk daarbij aan de ademhaling, de spijsvertering, het herstel van de cellen en de hersenen. Zodoende heb je altijd behoorlijk wat calorieën nodig, zelfs als je niets aan sport doet en een zittend bestaan hebt.

Bij een crash dieet ga je echt ver onder de dagelijkse calorieën behoefte zitten Vaak zijn crash diëten maar 1.000 kcal per dag. Maar er zijn zelfs varianten waarbij je maar 800 kcal of zelfs slechts 500 kcal eet. Het zal je dan ook niet verbazen dat je met een crash dieet snel wat overtollige kilo’s kwijt kunt raken.

Een groot nadeel van het crash dieet is dat het slecht is voor de gezondheid. Doordat je zo weinig meer eet gaat je lichaam tekorten krijgen aan voedingsstoffen. Tekorten aan voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Maar ook tekorten aan onverzadigde vetzuren en aminozuren (eiwitten). Hierdoor kan de hormoonhuishouding ontregelt raken.

Vanwege het risico op tekorten is het crash dieet niet geschikt om langer dan 2 weken te volgen. Het crash dieet kan handig zijn als je voor een bepaald evenement (zoals een bruiloft) nog even snel wat kilo’s kwijt wil raken.

Een ander nadeel van het crash dieet is een groot risico op het jojo-effect. Dit komt omdat het lichaam door het grote calorietekort op de spaarstand gaat. Het metabolisme wordt dan trager.

Wil je een crash dieet volgen dan zal je ook sterk in je schoenen moeten staan en veel wilskracht moeten hebben. Dit omdat je veel honger zult ervaren door het grote calorietekort. 

Het ketogeen dieet 

Het ketogeen dieet wint erg aan populariteit. Het is vrij extreme dieetvorm waarvan je niet zou verwachten dat je er überhaupt mee kunt afvallen. Dit komt omdat je bij deze dieetvorm erg veel vet zal moeten eten. En we hebben tenslotte geleerd dat je dik wordt door het eten van vet?

Inzichten die de laatste decennia zijn verkregen tonen aan dat eten van te veel koolhydraten juist voor gewichtstoename zorgt. Dit komt omdat we tegenwoordig wel erg veel koolhydraten eten. En het lichaam weet zich niet zo goed raadt met een overschot aan koolhydraten. Dit komt omdat de opslagcapaciteit voor koolhydraten maar beperkt is. Eten we te veel koolhydraten dan kan het lichaam deze niet opslaan. Deze koolhydraten zullen worden omgezet in vet, waarna dit opgeslagen wordt.

Maar de echte kracht van het ketogeen dieet zit in het verlagen van de insulinespiegels. We kennen insuline als het hormoon wat ervoor zorgt dat we glucose uit het bloed kunnen opnemen. Minder bekend is dat insuline ook het opslaan en vasthouden van vetten reguleert. Indien de insulinewaarden hoog zijn dan is dit voor het lichaam het signaal om vet op te gaan slaan en vast te houden.

Het is daardoor zo goed als onmogelijk om af te vallen als de insulinewaarden hoog zijn. Bij het ketogeen dieet worden de insulinewaarden tot een minimum terug gebracht door koolhydraten zo goed als uit te sluiten van het dieet. In plaats van koolhydraten zal je voedingsmiddelen eten die vetten en eiwitten bevatten. Het eten van vet heeft geen enkel effect op de bloedsuikerspiegel waardoor er geen insuline wordt aangemaakt nadat je vet gegeten hebt.

Je zou misschien verwachten dat het ketogeen dieet erg ongezond is. Maar dit is niet zo. Er zijn zelfs medici die beweren dat het ketogeen dieet gezond is en het wordt zelfs voorgeschreven voor mensen met diabetes. Wil je meer over het ketogeen dieet weten dan heb je hier een goede bron en hier vindt je verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar dit dieet. 

Het eiwitdieetHet eiwitdieet is vooral populair onder sporters. Eiwitten zijn namelijk belangrijk voor het herstel van de spieren. Spieren spelen een belangrijke rol als je af wilt vallen. Je stofwisseling is gekoppeld aan de hoeveelheid spiermassa die je hebt. Als je sport en je wilt een dieet gaan volgen dan is het behouden van de spiermassa vaak een probleem. Om af te vallen moet je minder calorieën gaan eten waardoor je ook minder eiwitten gaat eten. Doordat je minder eiwitten eet kunnen de spieren minder goed van de trainingen herstellen waardoor de spiermassa afneemt. Om de spiermassa – en daarmee de stofwisseling – op peil te houden is het daarom belangrijk om voldoende eiwitten te blijven eten terwijl je aan het lijnen bent. Het eiwitdieet is daarvoor bij uitstek geschikt.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je minder calorieën gaat eten. Daarvoor ga je minder koolhydraten. Een deel van de koolhydraten ga je vervangen door eiwitrijke voeding en een ander deel van de koolhydraten laat je helemaal weg uit je dieet, zodat je minder calorieën eet.

Een voordeel van het eiwitdieet is dat eiwitten voor een goed gevoel van verzadiging zorgen. Het duurt langer om eiwitrijke voeding te verteren dan om koolhydraatrijke voeding te verteren. Hierdoor blijft eiwitrijke voeding langer in de maag achter. Hierdoor zal je minder snel honger hebben en is het dieet goed vol te houden.

Leave a Response